تکنیک‌های ساده افزایش تمرکز

دسته بندی :مقالات ۷ مرداد ۱۳۹۹ 50535 مشاهده

تکنیک‌های ساده افزایش تمرکز

یک راه روشن برای افزایش یادگیری و حافظه، افزایش و تقویت تمرکز است. برای تمرکز کردن باید بیاموزید چگونه توجه خود را روی مطلبی خاص قرار دهید و مانع از حواس‌پرتی شوید.

اگر شما تمرکز مناسبی ندارید، باید آگاه باشید تمرکز چیزی نیست که تنها در بعضی از ذهن‌ها وجود داشته باشد و دیگران از آن بی‌بهره باشند بلکه

«تمرکز یک مهارت ذهنی است که می‌توان آن‌را ارتقا داد»

دو راه کلی برای افزایش تمرکز وجود دارد.

  1. افزایش توان ذهنی برای تقویت تمرکز؛ افزایش مهارت‌های توجه و …
  2. فراهم کردن محیط مناسب برای فراهم کردن تمرکز مناسب.

در این پژوهش به صورت مختصر به هر دو بخش پرداخته خواهد شد.

 

افزایش توان ذهنی

برای افزایش مهارت تمرکز کردن نیاز به اندکی زمان و صبر است. با صرف کردن زمان مناسب شما می‌توانید به هر سطحی که از تمرکز نیاز دارید برسید.

بر اساس تحقیقات (بر گرفته از کتاب Train Your Mind Change Your Brain) آموزش هر مهارتی تاثیری بر عصب‌های مغزی می‌گذارد ولی این تاثیر در یک شب اتفاق نمی‌افتد بلکه نیاز به مداومت و تمرین مستمر دارد برای همین در یادگیری مهارت تمرکز هم، قانون بالا صادق است. برای رسیدن به سطح مناسبی از تمرکز باید مداوم تمرین کرد.

عملکرد‌های ساده‌ای نیز برای ایجاد کردن سطح مناسب تمرکز وجود دارد:

مراقبه (مدیتیشن): تمرین‌های مراقبه یا رهاسازی فکر یکی از راه‌های فراهم کردن سطح مناسبی از تمرکز است. یکی از راه‌های سادة مراقبه توجه کامل به تنفس است، شما می‌توانید نفس عمیق بکشید و مدتی روی تنفس خودتان تمرکز کنید.

بسیاری از تحقیقات نشان داده است که روزانه 20 دقیقه تمرکز کردن نقش بسیاری در افزایش تمرکز دارد. (دکتر جان کابات زین بنیان گذار موسسه MBSR مخفف Mindfulness based stress reduction)

خواب مناسب: استراحت مناسب تنها راهی است که ذهن شما را آرام کرده و برای فعالیت‌های مناسب و یادیگیری آماده می‌کند؛ اگر خواب مناسب نداشته باشید در تمرکز مناسب نیز دچار مشکل خواهید شد. خواب در زمان مشخص و بیدار شدن در زمان مشخص یکی از راه هایی است که تاثیر بسیار زیادی در تقویت تمرکز دارد.

تغذیه مناسب: فراهم کردن مواد غذایی مناسب، انرژی شما را افزایش می‌دهد؛ مغز نیز از این انرژی بی‌بهره نیست بلکه بیشترین بهره را می‌برد، استفاده کردن از پروتئین و ویتامین‌های مناسب و پرهیز از مصرف کافئین نقش زیادی در تمرکز شما ایفا می‌کند.

تمرین: تمرین‌های زیادی برای تمرکز وجود دارد ولی یکی از تمرین‌های ساده تمرکز کردن به مدت یک دقیقه روی ثانیه شمار است. در طول آن یک دقیقه تلاش کنید به هیچ چیز دیگری فکر نکنید تنها حرکت ثانیه شما مورد توجه شما باشد.

مهم نیست که حواس شما پرت می‌شود یا نه مهم تلاش کردن شما برای تنها توجه کردن به ثانیه شمار ساعت است.

بازی های ذهنی: استفاده کردن از بازی‌های ذهنی مانند بازی‌های فکری و حافظه‌ای نیز تاثیر ویژه‌ای بر تمرکز شما دارد. استفاده کردن از بازی‌های ساده و ذهنی علاوه بر استراحت کردن شما باعث افزایش مهارت تمرکز شما هم می‌شود.

 

فراهم کردن محیط مناسب

برای رسیدن به سطح مناسبی از تمرکز نیاز دارید تا شرایط محیطی را نیز تا حد امکان کنترل کنید و محیط به هنجاری را برای رسیدن به توجه کامل فراهم کنید.

زمینه و کاغذ قرمز: بر اساس آخرین تحقیقات مدت یک دقیقه خیره شدن به کاغذ قرمز قبل از فعالیت و مطالعه می‌تواند توجه و تمرکز شما را افزایش دهد. همچنین می‌توانید پشت کتاب یا متنی که می‌خواهید بخوانید کاغذ قرمزی قرار دهید این کار به توجه شما می‌افزاید.

محل‌های مطالعه فراهم کنید: در منزل یا محل کار محل‌های خاصی را برای مطالعة خود قرار دهید. منظور من به صورت خاص کتابخانه‌ها نیست زیرا به صورت مداوم استفاده کردن از کتابخانه باعث عادت کردن و عدم توانایی در مطالعه کردن در هر مکانی است. شما باید بتوانید در هر محلی بخوانید، بفهمید و تمرکز کنید. برای این‌کار تلاش کنید تا محل‌های خاصی را در محیط‌های نه خیلی شروع و نه خیلی خلوت فراهم کنید تا تمرکز شما افزایش یابد.

از رنگ سبز استفاده کنید:  در بعضی از افراد رنگ قرمز پاسخگو نیست و تمرکز مناسبی را فراهم نمی‌کند برای این افراد استفاده از رنگ سبز توصیه می‌شود.

مهارت شنیداری خود را تقویت کنید: شنیدن یکی از مهارت‌هایی است که تمرکز را بسیار تقویت می‌کند؛ مهارت‌های شنیدن خود را تقویت کنید برای این کار می‌توانید به کتاب صوتی یا تلوزیون با صدای خیلی کم گوش فرا دهید و سعی کنید مطالب را درک کنید.

حواس پرتی‌ها را کم کنید: هنگام خواندن یا انجام کاری تا اندازه‌ای که می‌توانید حواس پرتی‌ها را کم کنید به عنوان نمونه موبایل خود را از دسترس خارج کنید و مدتی را به صورت کامل به کاری که قصد انجام آن‌را دارید فکر کنید و متمرکز به انجام آن بپردازید.

صداهای زمینه را تا حد امکان حذف کنید: همان‌طور که شنیدن تمرکز شما را افزایش می‌دهد صدا های زمینه‌ای نیز حواس شما از کاری که الان مشغول انجام آن هستید به چیز دیگری پرت می‌کند پس سعی کنید تا حد امکان صدای زمینه را حذف کنید ولی نه این قدر آرام و ساکت که تنها در محیط کامل آرام قادر به تمرکز باشید بلکه در محیط‌های با سرو صدا نیز به تمرین مراقبه بپردازید.

به خود انگیزه بدهید: انسان زمانی که انگیزه داشته باشد بهتر هر کاری را انجام می‌دهد برای هر کاری انگیزه داشته باشید و با انگیزه کار خود را انجام دهید و قبل از هر کاری به انگیزة خود فکر کنید.

 نهایت هر دو ساعت استراحت کنید: طبق تحقیقات انجام شده نهایت مدتی که یک فرد می‌تواند بدون استراحت متمرکز باقی بماند دو ساعت است. البته لزومی ندارد شما به طور حتم هر دو ساعت استراحت کنید بلکه این حد اکثر زمان است. شما بر اساس دلخواه خودتان می‌توانید هر نیم ساعت یا یک ساعت، استراحت کوتاهی کنید و سپس به کار و فعالیت خودتان ادامه دهید.

 

«متمرکز بمانید تا بهره‌وری شما افزایش یابد»

محمد صادق عباسی

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

لینک کوتاه:
0