راه های ایجاد تمرکز برای مطالعه در کلاس درس

دسته بندی :مقالات ۱۳ دی ۱۴۰۱ 6616 مشاهده

با یکی دیگر از مقالات وب سایت تندخوان برتر همراه شما هستیم تا به مسئله تمرکز در کلاس بپردازیم. همانطور که در سایر مقالات تندخوان برتر به این نکته مهم اشاره کردیم باید بدانید که تمرکز نقش بسیار مهمی در موفقیت شما دارد.

اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

تمرکز چیست؟

تمرکز، عمل یا فرایندی است که در آن شما به مدت طولانی به چیزی توجه می کنید. به عبارت ساده، تمرکز شما بر روی یک کار یا فعالیت منحصر به فرد به حدی است که شما تمام حواس پرتی های اطراف خود را نادیده می گیرید.
تمرکز می تواند مفید باشد، اما همچنین می تواند مضر باشد. در صورت استفاده بیش از حد، می تواند توانایی های شما را تضعیف کند و پیشرفت شما در مدرسه یا کار را مختل کند. در این مقاله، پنج راه را که به تمرکز شما آسیب می‌رساند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

چرا باید تمرکز کنید؟

بسیاری از مهارت ها و وظایف نیاز به تمرکز و نظارت مداوم دارند که منجر به داشتن سطح بالای تمرکز می شود. به عنوان مثال، در مدرسه ابتدایی، معلمان ممکن است از شما بخواهند که به فیلم های آموزشی توجه کنید یا برای یادگیری یک مهارت جدید کتاب بخوانید. این فعالیت ها می تواند مهارت های تمرکز را بهبود بخشد و به ایجاد هوش ذهنی کمک کند.
تمرکز همچنین در هنگام انجام کارهایی که خسته کننده و وقت گیر هستند ، مانند بازی های رایانه ای یا رسیدگی به مسائل پیچیده ریاضی ، مفید است. در این شرایط ، بسیار بعید است که اگر شما با افکار یا احساسات بیگانه حواس تان پرت شود ، بتوانید کار را به طور موثر انجام دهید. مطالعه ای در سال 2015 از گروه هزاره انگلستان نشان داد که کودکانی که به طور منظم بازی های ویدیویی یا رایانه ای را انجام می دهند ، نمرات IQ به طور قابل توجهی پایین تر از کسانی هستند که این کار را نمی کنند.

تمرکز چگونه شما را مختل می کند؟

فقط به این دلیل که تمرکز شما در این مرحله از رشد شما خوب است، به این معنی نیست که اینگونه باقی خواهد ماند. با افزایش سن، ظرفیت تمرکز شما با رشد مغز شما کاهش می یابد. این فرآیند باعث شود که شما نسبت به دیگران کمتر هوشمند به نظر برسید.
عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به این کاهش تمرکز کمک کند. با افزایش سن، متوجه می شوید که تمرکز شما در حال سرگردانی است. سطح تمرکز شما با حواس پرتی افکار و احساسات غیر ضروری کاهش می یابد و تنظیم خلق و خوی شما برای شما دشوارتر می شود. علاوه بر این، حجم اطلاعاتی که می توان از طریق موتورهای جستجوی آنلاین و رسانه های اجتماعی به آن دسترسی داشت در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و منجر به بمباران مداوم اطلاعات از طریق رسانه ها شده است. به همین دلیل است که کارشناسان خواستار افزایش سم زدایی دیجیتال و آگاهی از رسانه های اجتماعی در میان نوجوانان و کودکان هستند. زمان بیش از حد در رسانه های اجتماعی با دستاوردهای پایین در مدرسه، افسردگی و اختلال اضطراب مرتبط است.

چند نکته مهم در تمرکز

تمرکز بیش از حد در کارها علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی برای شما ندارد بلکه به کارهای مدرسه ی شما نیز آسیب می رساند. در اینجا پنج راه وجود دارد که تمرکز بیش از حد می تواند مانع پیشرفت شما در مدرسه شود:
۱. هوشیاری شما را کاهش می دهد
فقط به این دلیل که معلمان و والدین شما فکر می کنند که شما متمرکز هستید، به این معنی نیست که شما از همه چیز در اطراف خود آگاه هستید. در واقع، ذهن شما می تواند به اندازه ای بر روی یک کار متمرکز باشد که متوجه اتفاقات مهم در اطراف شما نمی شوید. این می تواند شما را در معرض تصادفات و تهدیدات قرار دهد، به ویژه هنگامی که در مکان های پرجمعیت هستید. حتی زمانی که در مکان امن هستید، ممکن است متوجه خطرات قریب الوقوع نباشید زیرا توجه شما به آنچه در مقابل شما است متمرکز است.
۲. خواب آلودگی
اگر تمرکز بیش از حدی بر روی فعالیت ها بگذارید، سبب می شود تا خواب آلودگی و حس خستگی در شما ایجاد شود. برای همین است که بسیاری از دانش آموزان شب های امتحان بیشتر خوابشان می گیرد.
۳. کاهش فعالیت روزانه
۴. شما را در معرض استرس قرار می دهد
به خوبی شناخته شده است که تمرکز بیش از حد می تواند باعث شود که شما بیشتر در معرض استرس قرار بگیرید. به همین دلیل اگر متوجه شدید که تمرکز به یک مشکل تبدیل می شود، باید از انجام این کار استراحت کنید. مشکل این است که وقتی تحت استرس بیش از حد هستید، سلامت شما می تواند آسیب ببیند، و شما را کمتر هوشمند و سالم نشان دهد. اگر این اتفاق بیفتد، باید سعی کنید منبع استرس خود را شناسایی کنید و با آن مقابله کنید. گاهی اوقات می تواند به سادگی نفس عمیق بکشید و متوجه شوید که ایمن هستید. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای از یک متخصص سلامت روان داشته باشید.
Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

لینک کوتاه:
0