روش آموزش متقابل

دسته بندی :مقالات ۵ مهر ۱۳۹۹ 52940 مشاهده

آموزش متقابل با روش آموزش دوجانبه تدبیر دیگری است که برای کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی مربوط به خواندن و فهمیدن ابداع شده. پالینسکار و براون (۱۹۸۴) که پدیدآورندگان اصلی این روش هستند بر این باورند که با استفاده از آن می توان به دانش آموزان دارای مشکلات خواندن و فهمیدن کمک کرد تا بر مشکلات خود فائق آیند. به کمک روش آموزش دوجانبه می توان چهار راهبرد یا استراتژی را آموزش داد: سؤال کردن، خلاصه کردن، توضیح دادن و روشن ساختن نکات پیچیده، و پیش بینی رویدادهای آینده.

روش آموزش متقابل به صورت گروهی اجرا می شود. در این روش معلم و ۲ تا ۴ دانش آموز یک گروه یادگیری را تشکیل میدهند. فعالیتهای گروه به این صورت انجام می گیرد که نخست معلم و دانش آموزان قسمتی از یک متن را بی صدا برای خود می خوانند. بعد معلم راهبردهای خلاصه کردن، سؤال کردن، توضیح دادن، و پیش بینی کردن را درباره متنی که خوانده است پیاده می کند. سپس معلم و دانش آموزان قسمتی دیگر از موضوع را مطالعه می کنند و این بار یکی از دانش آموزان نقش معلم را ایفا می کند. این جریان تا جایی که لازم باشد ادامه می یابد. احتمال دارد که دانش آموزان در آغاز کار نتوانند از راهبردهای مورد نظر به خوبی استفاده کنند. در این شرایط، نقش معلم ارائه سرنخها و راهنماییها و دادن تشویقهای لازم است.

 

 ثبت نام در اولین دوره آنلاین تندخوانی برتر دکتر صادق عباسی با 50 درصد تخفیف و تعداد محدود را از دست ندهید و همین الان ثبت نام کنید.

.

در استفاده از این روش، پس از تشکیل جلسه درس، ابتدا معلم از یادگیرندگان میخواهد تا به نکات زیر توجه کنند

  1. درباره سوالهای مهمی که می توانید پیرامون مطلبی که می خوانید طرح کنید فکر نمایید و مطمئن شوید که قادرید به آنها جواب دهید.

۲. نکات عمده مطلبی را که می خوانید خلاصه کنید.

٣. پیش بینی کنید که نویسنده مطلب چه چیزی را در قسمتهای بعدی بحث خواهد کرد

۴. نکات مبهم مطلب مورد مطالعه را مشخص کنید و بکوشید تا شاید منظور نویسنده را از بیان آنها بفهمید.

بعد معلم و دانش آموزان به نوبت به آموزش می پردازند و با تکیه بر نکات بالا متن مورد نظر را می خوانند و درباره آن بحث می کنند. ابتدا معلم خود راهبردها را به کار می گیرد و بعد تدريجا بیشتر مسئولیت را به دانش آموزان را می گذارد. معلم در این باره توضیحات زیر را در اختیار یادگیرندگان قرار میدهد

وقتی که من نقش معلم را ایفا می کنم خواهید دید که چگونه به دقت مطالب را می خوانم و این کار را از طریق بیان سؤالهایی که در ضمن خواندن طرح کرده ام، خلاصه کردن نکات مهم مطلب، و پیش بینی اینکه نویسنده در بخش بعدی چه مطالبی را بحث خواهد کرد نشان میدهم. من همچنین به شما خواهم گفت که به نکات مبهمی برخوردهام یا نه و اگر برخوردهام چگونه آنها را به صورت قابل فهم در آورده ام. وقتی که شما نقش معلم را ایفا می کنید، ابتدا باید سؤالهایی را که در ضمن خواندن طرح می کنید به ما بگویید. ما جواب سؤالها را خواهیم داد و شما باید به ما بگویید که جوابهایمان درست اند یا نه. شما باید مهم ترین نکات مطالبی را که می خوانید برای ما توضیح دهید. همچنین، لازم است برای ما نکات مبهمی را که در ضمن خواندن مطلب به آن برخوردهاید توضیح دهید. در ضمن خواندن مطلب، چندین بار از شما خواسته می شود تا پیش بینی کنید چه چیزهایی در دنباله مطلب خواهند آمد. زمانی که هر یک از شما معلم هستید بقیه ما به سؤالهايتان جواب خواهیم داد و نسبت به خلاصه ای که ارائه میدهید نظرمان را خواهیم گفت. اینها فعالیتهایی هستند که امیدوارم شما آنها را یاد بگیرید، و هم در این کلاس و هم در هر وقت دیگری که قصد خواندن و فهمیدن مطلبی را دارید آنها را مورد استفاده قرار دهید.

روش آموزش متقابل در اصل برای بهبود خواندن و فهمیدن دانش آموزانی که از این لحاظ مشکل داشتند ابداع شد، اما بعدا کاربردهای بسیار وسیع تری پیدا کرد. برک (۲۰۰۰) می گوید روش آموزش متقابل برای موضوعهای درسی دیگر، از جمله مطالعات اجتماعی و علوم، و نیز برای استفاده دانش آموزان در همه سطوح تحصیلی قابل کاربرد است.

. لازم به ذکر است که روش آموزش متقابل مستقیما از اندیشه های ویگوتسکی مشتق شده است (نگاه کنید به فصل ۴). طبق نظريه ويگوتسکی کودکانی که به مرحله ای از رشد نرسیده اند که بتوانند در پیش خود موضوعی را بیاموزند می توانند به کمک معلم با کودکان آگاه تر از خود در یادگیری آن موضوع توفیق حاصل کنند.

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سیزده =

لینک کوتاه:
0