چهار اصل سواد مالی

دسته بندی :مقالات ۴ بهمن ۱۳۹۹ 47359 مشاهده

بسم الله الرحمن الرحیم

برای رسیدن به بی‌نیازی مالی، نیاز به دانستن اصول و دانش‌هایی است که از طریق آن بتوان کارکرد سرمایه و پول را دانست. به مجموع این مهارت‌ یا دانش‌ها «سواد مالی» یا همان «هوش مالی» گفته می‌شود.

روش‌های درآمد بسیار متفاوت است ولی اصول و مهارت‌هایی که برای رسیدن به درآمد مؤثر لازم است، همیشه ثابت بوده و از اصول یکسانی پیروی می‌کنند.

به صورت خلاصه برای رسیدن به سواد مالی و در نهایت نتیجه مطلوب آن «درآمد کافی و مؤثر» یا «ثروتمند شدن» نیاز به چهار دانش است:

  1. حسابداری
  2. سرمایه گذاری
  3. بازاریابی
  4. قانون

 

اول: حسابداری

برای این‌‌که بتوانید در بازار، به درآمد مؤثر برسید باید بتوانید اعداد را تحلیل کنید، درآمد‌ها را شناسایی کرده، مخارج را حساب کنید و دارایی خالص یا ارزش بازار خود را بشناسید، در یک کلام باید «حسابدار» خوبی باشید. بدون دانش حسابداری نمی‌توان به درآمد مؤثر رسید. دانش حسابداری اولین اصل برای رسیدن به ثروت پایدار است. البته نیاز نیست هر فردی به اندازه حرفه‌ای حسابداری را بلد باشد اما مطمئن باشید، بدون مطالعه و یادگیری هم نمی‌توانید توقع داشته باشید بتوانید حسابداری انجام دهید. پس حتما آموزش حسابداری را شروع کنید حتی اگر حسابدار استخدام کردید باید خودتان بتوانید تا اندازه‌ای اعداد را خودتان تحلیل کنید.

 

دوم: سرمایه گذاری

اصل دوم، دانش سرمایه گذاری، یا شناخت ارزش ذاتی امور مختلف است. گاهی یک ملک بسیار ارزش کمتری از یک برند یا دارایی معنوی دارد اما گاهی چنین نیست. باید بدانید چه چیز، چه وقت و چطور ارزش گذاری می‌شود و شما چه زمانی می‌خواهید از آن، پول به دست آورید. مهارت سرمایه گذاری و ارزش گذاری بنیادی امور مختلف نیز از مهارت‌هایی است که باید کسب کنید یا با آموزش دیدن و یا با مشورت با صاحبان تجربه. به عنوان مثال اگر در جواهرات سرمایه گذاری می‌کنید باید در رشتة خودتان سنگ‌های قیمتی را بشناسید، اگر در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنید باید بدانید چه سهمی چه مقدار ارزش دارد آیا الان زمان مناسبی برای خرید آن هست یا خیر؟

 

سوم: بازاریابی

زمانی که بازار خودتان را شناختید و توانستید به خوبی اعداد را تحلیل کنید اکنون زمان بازاریابی و توسعه فروش است. امروز با تفاوت و گوناگونی عجیب بازارهای مالی، بازاریابی هم به دانشی تخصصی و مهم تبدیل شده است. پس ابتدا بازار را خوب بشناسید و سپس بدانید در بازار هدف چگونه باید تبلیغ کنید یا مشتری‌های خود را بشناسید.

یادگیری مهارت بازاریابی هم بسیار ارزشمند و از ضروریات سواد مالی است.

 

چهارم: قانون

در پایان باید قوانین مربوط به هر بخش کاری خود را بدانید. قوانین مالیاتی از قوانینی است که هر فردی باید بلد باشد. اگر در بازار خاصی فعالیت دارد هر قانونی که به شما مربوط می‌شود را باید بدانید. لازم به گفتن نیست که بسیاری از جرایم مالیاتی گاهی به خاطر یک کوتاهی مختصر و عدم آگاهی از قانونی خاص رخ داده است.

اگر نمی‌توانید خودتان قانون را یاد بگیرید می‌توانید با وکلا یا مشاوران اقتصادی که در حرفة شما فعالیت می‌کنند مشورت کنید.

 

یادتان باشد سواد مالی بر خلاف تصور عموم «ذاتی» و «مادر زادی» نیست بلکه نیاز به «تحصیل»، «تجربه» و «یادگیری» دارد. سعی کنید با دانش و مهارت، هر چه سریع‌تر به اهدافتان برسید.

 

ثروتمند و کامیاب باشید.

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پنج =

لینک کوتاه:
0