تکنیک‌های ساده افزایش و تقویت حافظه

دسته بندی :مقالات ۷ مرداد ۱۳۹۹ 44580 مشاهده

تکنیک‌های ساده افزایش و تقویت حافظه

در این مقاله به صورت مختصر به تکنیک‌های افزایش و تقویت حافظه پرداخته خواهد شد. توصیه می‌شود برای آشنایی روند کارکرد حافظه به مقالة «حافظه را بشناسیم» مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

تمرکز کنید: شما چیزی را تا یاد نگرفته باشید نمی‌تواند حفظ کنید و تا روی چیزی «تمرکز» نکنید نمی‌توانید آن‌را یاد بگیرید؛ به صورت میانگین هشت ثانیه زمان می‌برد تا تکه‌ای از داده‌ها در حافظة شما ثبت شود اگر در همان هشت ثانیه تمرکز شما از بین برود، داده به درستی در حافظة شما قرار نمی‌گیرد.

تا جایی که می‌توانید احساسات بیشتری را درگیر کنید: تلاش کنید داده‌ها را به رنگ‌ها، متن‌های کوچک، بو‌ها و مزه‌ها ربط دهید. حرکت‌های فیزیکی هنگام حفظ کردن مطلبی می‌تواند حافظة شما را برای ثبت کردن داده‌ها یاری کند (به عنوان مثال یک حرکت فیزیکی خاص برای داده‌ای خاص)؛ حتی اگر شما خواننده‌ای تصویری هستید داده‌ای که قصد حفظ کردن آن‌را دارید یکبار بلند تکرار کنید این کار باعث فعال شدن حس شنوایی شما و دخیل شدن بیشتر احساسات می‌شود و روند حفظ کردن را تسریع می‌کند.

داده‌های جدید را به داده‌هایی که از قبل می‌دانید ربط دهید: داده‌های جدید را به اطلاعاتی که از قبل می‌دانید ربط دهید یا حتی به عناصری که در ذهن شما از قبل هست مانند ساختمان‌ها یا آدرس‌های خاص یا خیابانی که از قبل آن خیابان را می‌شناسید.

در داده‌های پیچیده روی درک ایدة اصلی تمرکز کنید: به جای حفظ کردن اطلاعات ریز بی‌معنی بیشتر روی درک ایدة اصلی و نحوة اثبات آن تمرکز کنید.

دوباره داده‌ای که حفظ کرده‌اید را بازگو کنید: داده‌هایی را که حفظ کرده‌اید یا قصد حفظ آن‌را دارید دوباره مرور کنید این کار به ماندگاری مطالب در حافظة شما کمک می‌کند.

از داده‌های تصویری برای حفظ کردن استفاده کنید: روند حفظ کردن را به حفظ تصویری تغییر دهید و برای هر چیزی نمادی تصویری قرار دهید، این نماد چیز‌های گوناگونی می‌تواند باشد:

  1. تصاویر فیزیکی: از تصاویری که در واقعیت جسم فیزیکی دارند استفاده کنید مانند چسباندن اطلاعات به تصویر سیبی که از قبل دیده‌اید و برقرار کردن رابطه میان سیب و دادة ذهنی شما.
  2. جمله سازی: برای حفظ حروف یا کلمات بدون ربط از جمله سازی استفاده کنید و به عنوان مثال از حروف یک جملة معنا دارد یا از کلمات داستان یا جملات کوتاهی بسازید.
  3. کلمه سازی: اگر چند کلمه یا جمله یا داده را می‌خواهید حفظ کنید حرف اول آن‌ها را بر داشته و با آن‌ها کلمه‌ای معنا دار بسازید، در این صورت هر بار که کلمه به یاد شما بیاید آن داده‌ها نیز برای شما تداعی می‌شود.
  4. تقسیم کنید: داده‌ها را در ذهنتان به صورت تصویری به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
  5. مکان سازی کنید: داده‌ها را درون مکان تخیلی ذهنتان مانند اتاق یا مکانی که از قبل آن‌را می‌شناسید تصویر سازی کرده و قرار دهید.

 

تکنیک‌های سادة و فراگیر حافظة

تکرار: ساده‌ترین راه ماندگاری در حافظه، تکرار تاثیر گذار و با تمرکز است. برای این‌:ار می‌توانید نوت برداری کنید، تکرار کنید و دوباره در ذهنتان آن‌ها را بازگو کنید.

دسته بندی: دسته‌بندی کردن کارآمد راهی دیگر برای ساده سازی کردن داده‌ها و ماندگاری در حافظه است.

به عنوان مثال گفتگو‌ها، افکار و تجربه‌ها را جداگانه دسته‌بندی کنید و آن‌ها را مرور کنید.

تصویر‌سازی: برای بیشتر مردم حفظ اسامی و اعداد سخت‌تر است اما می‌توانید آن‌ها را به نحوی به چهرة همان فرد ربط دهید تا بهتر در ذهن شما بماند.

کد گذاری کنید: به داده‌هایی که قصد حفظ کردن آن‌را دارید کد‌های مختلفی بدهید این کار مانند کلید واژه‌های جستجو است؛ هر چه کلید واژه‌ها بهتر باشد در انبار حافظة شما بهتر پیدا می‌شود.

گروه‌بندی کنید: به این معنا که هر داده‌ای را بین سه تا پنج دسته تقسیم کنید و سپس آن‌را در صورت لزوم دسته بندی کنید، گروه‌بندی می‌تواند حافظة شما را یاری کند تا به جای پانزده دادة مستقل سه داده را حفظ کند که در واقع هر کدام حاوی پنج زیر شاخه هستند.

 

تکنیک‌های بیان شده ساده‌ترین راه‌های افزایش حافظه است که برای هر کسی قابل استفاده است و سریع می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد؛ ولی ساده بودن به معنی اثر گذاری کم نیست بلکه همین تکنیک‌ها نیز بسیار کارآمد و تاثیر گذار هستند.

محمد صادق عباسی

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 17 =

لینک کوتاه:
0