روش مطالعه مردر  (MURDER)

دسته بندی :مقالات ۱۲ مهر ۱۳۹۹ 53884 مشاهده

روش مردرا روش دیگر مطالعه و یادگیری روش مردر (MURDER) نام دارد (دانسرو، ۱۹۸۵). سرواژه MURDER از حروف اول کلمات زیر تشکیل یافته است: Mood (حال و هوا)، Understand

(درک و فهم)، Recall ( یادآوری)، Detect and Digest (كشف و هضم)، Expand (بسط و گسترش) و Review and Respond (مرور و پاسخ). روش مردر صورت جدیدتر و تکمیل یافته تر روش

PQAR با روش پس ختام است و از نظریه ها و پژوهشهای روانشناسی خبرپردازی مشتق شده و النا جنبه شناختی آن بیشتر است (گوئتز”، الکساندر”، و آش، ۱۹۹۲). به توضیحات مراحل این روش توجه کنید.

 

حال و هوا

منظور این است که پیش از شروع به مطالعه و یادگیری حال و هوای آن را پیدا کنید. یعنی سرحال و آماده یادگرفتن باشید و تا پایان مطالعه آن حالت را حفظ کنید. برای این منظور، سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه نمایید. همچنین افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک و گمانهای بیهوده سازید. از تخیلات مثبت سود ببرید. به طور کلی، در مرحله حال و هوا باید زمینه را برای مطالعه مؤثر آماده کنید؛ یعنی برای مطالعه برنامه بریزید، زمانبندی کنید، و حواس خود را بر یادگیری متمرکز نمایید.

 

درک و فهم

در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید. از کم و کیف درک و فهم خود آگاه شوید و بخشهایی را که خوب نمی فهمید با علامت گذاشتن

مشخص کنید تا در مراحل بعدی مجددا به سراغ آنها بروید. همچنین در ضمن مطالعه بکوشید تا اندیشه های مهم و دشوار را مشخص کنید.

 

یادآوری

در این مرحله آنچه را که در مرحله قبل خوانده و فهمیده اید به یاد آورید و از راهبردهای تفسیر، تفکر، و تحليل مفاهیم استفاده کنید. گوئتز، الكساندر، و آش (۱۹۹۲)، در رابطه با این مرحله از روش مردر گفتهاند “یادگیرنده نه تنها آنچه را که خوانده است به یاد می آورد بلکه آن را از طریق تفسیر، تفکر، یا تحلیل مفاهیم کلیدی تغییر شکل می دهد (ص ۲۶۷). همچنین، بکوشید تا مطلبی را که خوانده اید به زبان خود باز گو کنید و نکات مهم را مشخص نمایید.

 

کشف و هضم

در این مرحله به قسمتهایی که قبلا خوانده اید و نفهمیده اید مراجعه کنید و به یادگیری آنها بپردازید. به این منظور، آنچه را که جا گذاشته اید یا غلط فهمیده اید کشف کنید و نیز به کشف سازمان مطالب بپردازید. این بار از راهبردهای دیگری بجز آنچه قبلا به کار بستيد استفاده کنید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده تر تجزیه کنید و از منابع معتبر، مانند لغت نامه، کتابهای دیگر، و معلمان کمک بگیرید.

 

بسط و گسترش

مطالبی را که می خوانید بسط و گسترش دهید؛ یعنی به آنها شاخ و برگ بدهید و آنها را به مطالبی که قبلا آموخته اید ربط دهید. بدین منظور، سؤالهایی نظیر سؤالهای زیر را از خود بپرسید: . اگر به نویسنده دسترسی داشتید چه سؤالهایی از او می پرسیدید؟ چه انتقادهایی از او به

عمل می آوردید؟ • چگونه می توانید از اطلاعاتی که کسب می کنید در عمل استفاده نمایید؟ | و چگونه می توانید مطالبی را که می خوانید برای کسانی دیگر قابل فهم تر و قابل توجه تر سازید؟

 

مرور کردن و پاسخ دادن

فعالیت اصلی مرور کردن به یاد آوردن آموخته ها، توجه به نکات مهم، و سعی در پاسخ دادن به سوالهای قبلا طرح شده، و تمرکز کردن بر هدفهای یادگیری است. هدف عمده این مرحله یادگیری رفع نواقص راهبردهای مطالعه برای کاربردهای آتی است. در این مرحله همچنین سعی کنید تا اشتباههایی را که در امتحان مرتکب شده اید تحلیل کنید و برای یادگیری آنها راهبردهای دیگری برگزینید.

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =

لینک کوتاه:
0