افزایش سرعت مطالعه

دسته بندی :مقالات ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 42862 مشاهده

افزایش ساعت مطالعه و تمرکز بیشتر با استراحت کافی

افزایش زمان برای مطالعه یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در کنکور است . هرچه شما زمان بیشتری داشته باشید با سرعت ، مباحث بیشتری هم مطالعه می کنید .
هدف گذاری کنید . مثلا : برای خودتان مشخص کنید فصل 5 را باید تا 2 ساعت بخوانید البته برای زمان بندی کردن باید به میزان راحتی ، علاقه و حجم درس نیز توجه کنید . این کار باعث این می شود که ذهن شما برای انجام این کار آماده شود و سرعتش را برای اینکه این فصل تا 2 ساعت تمام شود بالا ببرد .

این نکته فراموش نشود که برای داشتن تمرکز بالا در مطالعه به استراحت نیاز دارید . کمی استراحت باعث می شود شما گیرایی بیشتری داشته باشید پس در هنگام مطالعه به ذهن خود نفس تازه ای دهید و دوباره شروع کنید .

زمان های مطالعه خود را کمتر کنید و به خودتان استراحت دهید . البته زمان استراحت در افراد ، مختلف است اما برای هر 75 الی 90 دقیقه درس خواندن 15 الی 30 دقیقا استراحت در نظر بگیرید .

توجه کنید در زمان استراحت سراغ تلویزیون و سریال نروید و خود را با موسیقی ، خوردن آبمیوه ، بستن پلک ها و … سرگرم کنید .

از عوامل بیرونی مانند مکان مطالعه و همچنین شرایط شخصی خود ، برای افزایش تمرکز غافل نشوید و از هر چیزی که تمرکز شما را بهم می زند دوری کنید .

نگاه گذرا به عناوین و کوتاه کردن متن درس

از تکنیک های تند خوانی که درک مطلب را افزایش می دهد نگاه اجمالی به فهرست یعنی عنوان متن ، سرفصل ها و پاراگراف ها ، شکل ها و نمودارها ، لغات پر رنگ شده و جمله های اول و آخر هر پاراگراف است .

این روش دقایقی از وقت شما را می گیرد اما باعث می شود درک شما نسبت به مطلب بالا رود و همچنین افکارتان با نکات اصلی و اطلاعات مهم آشنا شود و آمادگی شروع مطالعه رو نیز داشته باشید و در نتیجه سرعت یادگیری شما افزایش می یابد .

متن های بلند را به چند متن کوتاه تبدیل کنید . با اینکه کوتاه کردن متن ها سرعت را پایین می آورد اما خواندن را سریع تر ، فهم مطلب را بالاتر می برد و همچنین باعث می شود شما برای مطالعه متن بعدی ترغیب شوید که باعث افزایش سرعت یادگیری شما می شود . زیرا متن بلند در ذهن شما نمی ماند و همچنین تمرکزتان را از دست می دهید .

از دیگر روش های افزایش سرعت مطالعه

ترک کردن عادت بد چند بار خواندن مطالب از دیگر روش های افزایش سرعت مطالعه است . این روند نه تنها تاثیری در درک مطلب ندارد بلکه سرعت خواندن شما را هم کاهش می دهد و وقت بیشتری می گیرد و همچنین باعث می شود ذهن شما خسته شود .
همانطور که گفتیم اگر قسمتی از متن را متوجه نشدید به عقب برنگردید زیرا سرعت عملتان را کاهش می دهد در این صورت می توانید در مطالعه تکمیلی که در آخر انجام می دهید قسمت هایی که متوجه نشدید را به طور کامل تری یاد بگیرید .

بلندخوانی

یکی از بدترین روش های مطالعه برای کنکور است . بلند خوانی باعث این می شود انرژی و سرعت شما به شدت کاهش یابد زیرا سرعت بینایی شما خیلی بیشتر از سرعت تکلم شما است و همچنین سرعت ذهن را پایین آورد .
برای رفع بلندخوانی می توانید یک خودکار را بین دو لب خود قرار دهید تا از حرکت آن جلوگیری کنید یا زبان خود را به دندان ها بچسبانید تا مطلب را نخوانید و همچنین می توانید به آرامی زمزمه کنید .

تند خوانی و سرعت یادگیری

شاید مطالب بالا کمی دشوار باشد اما باعث افزایش سرعت یادگیری می شود به همین دلیل با کمال آرامش آن ها را اجرا کنید و نتایج تلاش خود را ببینید .
حال به بررسی مزایای تندخوانی می پردازیم :

صرفه جویی در وقت
افزایش سرعت عملکرد مغز و تمرکز
افزایش درک مطلب
بالا رفتن اعتماد به نفس
افزایش انگیزه برای یادگیری و مطالعه بیشتر

همچنین از نکته برداری غافل نشوید زیرا باعث می شود مطالب مهمی که یاد گرفته اید در ذهن شما بهتر حک شود و همچنین در ماه آخر می توانید از خلاصه برداری های خود استفاده کنید و مطالب را در زمان کوتاه تری مطالعه کنید .
مرور کردن تاثیر زیادی بر افزایش سرعت یادگیری دارد . مرور ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت هستند و شما برای آن باید برنامه ریزی کنید تا یادگیری بهتری داشته باشید .
همچنین تست زنی بعد از خوندن مطالب ، سبک زندگی و کیفیت زندگی شما ، ورزش منظم و خواب کافی از جمله مواردی هستند که تاثیر فراوانی در یادگیری دارند .

Dr.sadegh abbasi

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

لینک کوتاه:
0